saraandthebooks.blogg.se

Det mörka ödet

Publicerad 2015-09-25 11:49:00 i Allmänt, Brittisk litteratur, Fantasy, Häxor, Magi, Ungdomsböcker,

Hej!
 
Jag har läst klart Half wild, eller Half bad - det mörka ödet som den heter på svenska. Det är den andra delen i Half bad-serien, och mitt inlägg om den första delen kan ni läsa här. Jag ska försöka att skriva det här inlägget utan att göra avslöjanden, så att även ni som inte har läst bok ett ska kunna läsa det.
 
Jag går direkt på mina problem med den här boken. Here they are:
 
1) När huvudpersonen hånglar lite med någon och sedan KNUFFAR IN PERSONEN I VÄGGEN??? Alltså va? Vad hände med typ sluta kyssas? Gå därifrån? Säga "ursäkta, jag måste gå på toa"? Alltså vad som helst är väl bättre än att knuffa in någon i väggen???
 
2) När huvudpersonen drömmer om någon han är kär i och drömmen går typ "vi ligger på marken och jag kysser henom. Hen besvarar inte min kyss och då lägger jag mig över henom så att jag kan se henom i ögonen". Alltså va?? Om man försöker kyssa någon och inte blir kysst tillbaka är väl inte reaktion 1 att lägga sig över personen? 
 
3) Att det är så himla mycket "jag skar halsen av henne och blodet bubblade". Måste det vara så blodigt? Måste alla dö? Jag har sett en del sådant i ungdomsböcker på senare tid (t.ex. Legend, Divergent) och jag undrar bara om vi måste ha allt detta blod.
 
Det var mina problem. Det jag gillar med boken är att kärlekstriangeln inte är så oerhört stereotyp, och så gillar jag häxvärlden och miljöerna är fina. Det är också ett intressant grepp att det är så oklart vem som är god och vem som är ond. Det är inte Voldemort här direkt.
 
Jag kommer nog att läsa klart den här serien och jag skulle rekommendera den till ungdomar som inte har blodfobi och som vill läsa något spännande och lättläst i fantasygenren. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela