saraandthebooks.blogg.se

Halvdålig

Publicerad 2015-09-14 09:37:00 i Allmänt, Brittisk litteratur, Böcker, Ungdomsböcker,

Hej!
 
Jag har läst en bok som heter Half bad - ondskans son. Det är en megahypad ungdomsbok som handlar om häxor. Boken utspelar sig i Storbritannien och Scweiz, skillnaden från den verkliga världens Storbritannien och Scweiz är att två typer av häxor, svarta och vita, lever mitt bland människorna. Bokens huvudperson, Nathan, är både svart och vit, och passar därför inte riktigt in någonstans.
 
Half bad - ondskans son är första delen i en trilogi, och jag tycker att det märks. Det känns lite som om den snarare bygger upp en början till handling, än som om den har sin egen historia. Till en början får jag massor av bakgrundsinfo om Nathans uppväxt, och långsamt slingrar sig historien fram mot hans sjuttonårsdag, som är en big day för häxor. I vanliga fall brukar det ju finnas en tydlig mission i den här typen av böcker, till exempel att döda ondisen, men det gör det inte riktigt här. Det är också lite oklart vem som är ond och vem som är god (vilket garanterat är författarens mening).
 
Jag tyckte att Half bad var lätt att läsa och hänga med i, och jag gillar hela häxgrejen. Jag kan inte säga att jag blev helt golvad, men jag tror ändå att jag vill ha mer. Går kanske och köper fortsättningen redan imorgon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela