saraandthebooks.blogg.se

Vassa föremål

Publicerad 2015-10-02 13:01:00 i Allmänt, Amerikansk litteratur, Böcker, Deckare,

Min senaste bok var Vassa föremål av Gillian Flynn. Det är en deckare/thriller, men även om den har vissa element som en traditionell deckare har (döda människor - check!, snokande journalist - check!, snygg polis - check!, slumrande småstad med mörka hemligheter - check!) så känns det ändå som att den har en egen personlighet.
 
Boken handlar om den ganska trasiga journalisten Camille, som får i uppdrag att åka hem till sin hemstad för att söka information om ett försvinnande och ett mord. Väl där tvingas hon konfronteras med sin familj och sitt förflutna en gång för alla. 
 
Jag tyckte att den här boken påminde om en Lars Norén-pjäs jag såg nyligen. Det är mörkt, många personer är obehagliga och en hel del är äckligt eller lite makabert. Jag minns särskilt ett par scener där Camilles styvfar Alan äter, och det beskrivs så äckligt med slemmiga ägg och slemmig fisk. 
 
Jag rekommenderar Vassa föremål till personer som klarar av en rå thriller, men den som har problem med vassa föremål bör kanske välja en annan bok. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela