saraandthebooks.blogg.se

Tom ville ha takfönster i stugan för att kunna titta på stjärnor innan han somnade

Publicerad 2015-10-23 11:58:00 i Böcker, Finlandssvensk litteratur, Tove Jansson,

Svisch svisch sa det, och plötsligt var jag igenom Tove Janssons Rent spel. Den är, liksom Sommarboken, uppbyggd lite som en novellsamling, men då det är samma huvudpersoner i alla noveller är den samtidigt en roman. 
 
Rent spel handlar om Jonna och Mari, som lever tillsammans i Helsingfors (eller ja, nu minns jag inte om det uttalat står att de bor i Helsingfors, men Tove Jansson bodde ju där så jag antar att den utspelar sig där i alla fall). De delar glädjeämnen och sorger, arbete och semester, och genom boken får vi följa deras gemensamma liv i staden, i skärgården och på resa. Det är småputtrigt och enkelt, men ändå inte ytligt. 
 
Trots att det inte hände hundra miljoner saker i den här boken tyckte jag om den. Jag ger den tre och en halv chokladpralin av fem i betyg och rekommenderar den till alla som vill ha lite kvalitet i sitt liv.
 
Citatet i rubriken kommer från sid. 105 i Rent spel.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela