saraandthebooks.blogg.se

Sammanfattning av september!!

Publicerad 2015-10-07 09:38:00 i Allmänt, Brittisk litteratur, Böcker, Deckare, Fantasy, Finlandssvensk litteratur, Tove Jansson, Ungdomsböcker,

Hej!
 
Här kommer en liten sammanfattning av september the läsmånad:
 
September var en bra läsmånad för mig. Jag har hunnit och haft ro att läsa trots att jag har haft mycket omkring mig. Jag åker en långsam buss i 20 minuter varje morgon då jag hinner läsa, och sedan brukar jag hinna läsa lite under dagen i skolan samt på kvällen innan jag somnar. Jag har läst fantasy (Half bad - ondskans son, Half bad - det mörka ödet), en thriller (Vassa föremål), en bok som jag inte riktigt kan genrebestämma så vi kallar den kort och gott roman (En passionerad man, låt er inte luras av den harlequinska titeln, den handlade om en ganska vanlig familj på engelska landsbygden) och en Tove Jansson (Sommarboken).
 
Ingen av de böcker jag läste i september var något bottennapp. De som jag inte gillade eller orkade med slutade jag helt enkelt att läsa, exempel på detta är Nattvandraren av Andrew Taylor och Där vi en gång gått av Kjell Westö (och jag tror att den sistnämnda är jättebra egentligen, det var bara inte min bok just nu). Jag är inte Fröken Tålamod när det kommer till böcker, gillar jag inte boken så slutar jag helt enkelt. 
 
Månadens bästa bokcitat: "Är du säker på att dörren är stängd?" "Den är öppen", svarade hennes farmor. "Den är alltid öppen, du kan sova alldeles lugnt." Från Sommarboken av Tove Jansson, sid. 22
 
Månadens läsupplevelse: Jag gillade nog ändå Vassa föremål bäst, men kanske att Sommarboken skulle växa ännu mer vid en omläsning om några år. 
 
Månadens nja: Att det ibland känns som att man läser samma historia hundra gånger i olika böcker. Detta tänker jag på både gällande Half bad och Vassa föremål. Kan vi få se en ungdomsfantasybok utan någon romans eller åtminstone utan någon kärlekstriangel? Eller kanske flera deckare med upplösningar liknande den i Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö? Det känns som om vissa mallar har cementerats när de istället skulle kunna utvidgas. 
 
Det var septembersammanfattningen! Vad har ni läst i september?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela