saraandthebooks.blogg.se

Ovanför polcirkeln

Publicerad 2015-10-26 09:23:00 i Böcker, Deckare, Polcirkeln, Politisk litteratur, Svensk litteratur,

Jag tycker om att läsa böcker som utspelar sig norr om polcirkeln (den norra alltså). Det började med Åsa Larsson. För er som inte vet utspelar sig hennes böcker i Kiruna med omnejd, och de är definitivt några av de bättre inom deckargenren. Jag har läst alla Åsa Larssons deckare utom Solstorm (men där kan jag istället rekommendera filmen, särskilt till alla som fascineras av sekter och vill se Mikael Persbrandt spela evil pastor). När jag läste dem tror jag att Till dess din vrede upphör var min självklara favorit, men nu i efterhand tycker jag också att Det blod som spillts var en riktig höjdare. Till offer åt Molok (alltså älskar det bibliska i de här böckerna) är också bra, och snart kommer det kanske en uppföljare...? Tror att den senaste kom ut typ 2012, så kanske i år? Eller nästa år? Det enda jag vill varna för med de här böckerna är följande: Läs dem i rätt ordning!!! Annars riskerar du att få veta vem som var mördaren i tidigare böcker!
 
En annan bok som utspelar sig norr om polcirkeln är Expeditionen - min kärlekshistoria av Bea Uusma. Den handlar om Andrée-expeditionen som glada i hågen for med luftballong till nordpolen. Saker började snart gå fruktansvärt fel, och boken följer Beas jakt på sanningen. Vad hände egentligen med ballongfararna? Jag gillade den här boken jättemycket, och har av någon anledning tänkt mycket på den på senaste tiden (läste den förra hösten). Den var välskriven, spännande och intressant, och så utspelade den sig väldigt långt norrut, vilket alltid är ett plus när det gäller mig. Snabbläst är den också, så om det finns någon här som funderar på att läsa den så säger jag KÖR.
 
En annan bok som också utspelar sig norr om polcirkeln är Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson. Jag läste den förra hösten och gillade den. Just nu håller jag på med del två i serien, Slaktmånad. Den verkar ganska lovande hittills (har läst kanske tio sidor), och det kommer naturligtvis upp en redig recension här om någon vecka eller så. För Kautokeino-lovers finns även 40 dagar utan skugga 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela