saraandthebooks.blogg.se

Nya språk

Publicerad 2015-10-14 11:17:00 i Allmänt, Barnböcker, Böcker, Ungdomsböcker,

Idag tänkte jag tipsa lite om hur man kan göra om man vill börja läsa på nya språk! Vissa av tipsen är nog ganska självklara, men det gör kanske inte så mycket.
 
1) Var inte rädd! Det kommer att komma stunder när du sitter där och inte förstår någonting av texten. Det är okej. Du behöver inte läsa det tre gånger till för att försöka förstå. Gå vidare, om någon sida förstår du säkert bättre.
 
2) Läs flera böcker samtidigt. Att läsa på ett språk som inte är ens modersmål kan vara ansträngande. Därför kan det vara skönt att inte ägna all sin läsuppmärksamhet åt boken på det svåra språket, utan även läsa en bok på modersmålet parallellt. (Till och med jag, som inte ens är så jätteförtjust i att läsa flera böcker samtidigt tycker att detta fungerar ganska bra.)
 
3) Läs bara ett par sidor i taget. Om det är tungt att läsa på det främmande språket, läs bara ett par sidor i taget! Kanske innan du somnar eller på bussen på morgonen. Sedan kan du känna "Omggg, jag läste två sidor på finska/arabiska/arameiska/whatever. Jag är bäst!"
 
4) Läs sådant du har läst förut. När du ska läsa på ditt nya språk är det kanske bättre att tänka "Dags för en omläsning av Harry Potter" än "Äntligen dags att läsa Idioten för första gången". (Jag har inte ens läst Idioten men jag tror att budskapet gick fram ändå). Ingen ambitionsnivå kan vara för låg här. Jag upprepar: Ingen ambitionsnivå kan vara för låg här. Nej, det är inte töntigt att läsa Twilight igen. Ja, det är okej att läsa Max boll.
 
5) Bilder, bilder, bilder! Det kan vara roligt att få vända blad ofta när man läser på nya språk. Bilder är något som gör detta lättare. Om du inte vill läsa just Max boll kan du kanske välja en bok skriven för barn i låg- eller mellanstadiet. Där kan det finnas gott om bilder.
 
6) Mina favoriter. Jag vill tipsa om Mumin-böckerna. Många bilder, enkel men ändå innehållsrik handling, bra längd (130-200 sidor). Även Astrid Lindgrens böcker, och Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon är lättlästa tips.
 
För den som är lite mer avancerad kan jag tipsa om Hungerspelen, Harry Potter och Divergent.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela