saraandthebooks.blogg.se

Jag kysser er på pannan och allting kommer att bli som det skall vara

Publicerad 2015-10-20 23:06:00 i Böcker, Magi, Rysk litteratur,

Jag har läst ut Mästaren och Margarita! Med sina fem hundra sidor är den ingen snabbsvischare, men nu har jag tagit mig igenom den. Jag var ganska negativt inställd till den ganska länge, och hade det inte varit så att jag hade kommit överens med några andra om att läsa den så hade jag kanske slutat redan efter femtio sidor. Nu kändes det dock viktigt att läsa ut den, och faktum är att den fick ett litet uppsving precis i slutet. Trots denna lilla ljusglimt känner jag inte att detta var någon fullpoängare. Jag tyckte inte att handlingen (mystisk främling kommer till Moskva, mystiska saker börjar hända, plus att Jesus och Pilatus lever i en parallellhandling i Jerusalem) var fantastisk, och jag tror dessutom att jag kanske inte förstod bokens budskap riktigt. 
 
Vill ändå återigen säga att bokens slut ändå knyter ihop det hela ganska bra, och jag ger den därför godkänt. Den får 2,5 chokladpraliner av 5 möjliga.
 
Citatet i rubriken kommer från sid 524 i Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela